FAQ, här hittar du frågor och svar - Lindalens Städ
792
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-792,ajax_leftright,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode_grid_1200,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive
 

Frågor & svar

Hemtjänst

Hur får jag hemtjänst?

Vänd dig till biståndsavdelningen på Tyresö kommun

Vad kan jag få hjälp med från hemtjänsten?

Omvårdnad

Hygien, matlagning, bädda, diska, avlösarservice, boendestöd och ledsagning är en del saker du kan få hjälp med.

 

Service

Städ, tvätt & inköp.

Vart vänder jag mig med fakturafrågor gällande hemtjänst?

Du kontaktar avgiftshandläggaren på Tyresö kommun.

Vad är skillnaden mellan biståndsbeviljad städning och städning privat?

Biståndsbeviljad städning är i regel 2 rum och kök och 1 timme varannan vecka. Köper du städning privat bestämmer du själv vad som ska städas och hur lång tid. Vi debiterar per timme.

Vart vänder jag mig om jag behöver mer hjälp eller vill avsluta en insats?

Du ringer till din biståndshandläggare på Tyresö kommun.

Får jag samma personal hem till mig?

Vi jobbar med kontaktmannaskap och försöker ha så få personal omkring dig som möjligt.

Hur vet jag att personalen kommer från Lindalens?

Personalen bär profilkläder och tjänstelegitimation.

Städning

Vad ingår i städning

Damma, dammsuga, torka golv, putsa speglar, rengöra badrum och kök.

Vad ingår i storstädning?

Damma, dammsuga, torka golv och golvlister, dörrar och dörrkarmar, putsa speglar, damning av möbler, lampor och tavlor, badrum och toaletter rengörs samt allt utvändigt i köket såsom luckor, bänkar, spis och fläkt.

Vad ingår i flyttstäd?

Damma, dammsuga, torka golv och golvlister, dörrar och dörrkarmar, putsa speglar, damning av möbler, lampor och tavlor, badrum och toaletter rengörs samt allt invändigt/utvändigt i köket såsom skåp, bänkar, spis och fläkt. Fönsterputs ingår men debiteras separat.

Vad behöver jag göra innan städningen?

Plocka undan kläder, leksaker, disk med mera.

Vad gör jag om vi blir sjuka och inte kan ta emot städning?

Maila eller ring till kontoret snarast, vid avbokning senare än 24 timmar innan bokat besök debiteras ni för städningen.

Vem står för städmaterialet?

Vi använder de städmaterial ni har hemma.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med städningen?

Vi har nöjd kund garanti i 3 dagar. Hör av er inom 3 dagar och vi åtgärdar det ni inte är nöjda med.

Vad gör jag om något går sönder hemma hos mig under städningen?

Kontakta oss på Lindalens så snart ni märker att vi haft sönder något så kommer vi överens om hur vi löser det. Lindalens är fullt försäkrade.

Hur betalar jag?

Faktura skickas ut i slutet av varje månad, autogiro finns också.

Vad gör jag om jag inte fått någon faktura?

Hör av dig till Lindalens om fakturan inte kommit så ordnar vi det.

Trädgård

Hur bokar jag trädgårdshjälp och hur går det till?

Ring eller maila oss så kontaktar vi dig för ett kostnadsfritt hembesök. Vi ringer upp dig måndag – onsdag.

 

Du har möjlighet att anlita oss per tillfälle eller för ett abonnemang enligt överenskommelse.

Vad gör ni inom trädgård?

Vi sköter gräsklippningar, häckklippningar, trädbeskärning, borttagning av mindre träd, plantering av trädgårdsväxter och blommor. Rensning av rabatter och ogräs. Gödsling, odling, trädgårdsplanering m.m.

Vad kostar det?

Du får ett kostnadsförslag efter ett hembesök och genomgång av uppdraget.

Skottar ni snö?

Ja det gör vi med snöslunga och andra hjälpmedel.

Har ni halkbekämpning?

Ja vi kan sköta sandning alternativt saltning av uppfarter och gångar.

När kommer ni?

Vid snöröjning kommer vi den dagen det snöar eller senast dagen efter beroende på snömängden och antalet uppdrag.

Fönsterputs

Torkas karmar och persienner vid fönsterputs?

Vi torkar bort spill och fläckar, persienner rengörs efter överenskommelse vid bokning.

Vad behöver jag göra innan fönsterputs?

Plocka bort möbler framför fönstret samt plocka bort blommor och dylikt från fönsterbrädan.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med fönsterputsen?

Ta kontakt med Lindalens inom 3 dagar, vi har nöjd kund garanti i 3 dagar.

Om jag har frågor kring fakturan, vart vänder jag mig då?

Kontakta Lindalens per telefon eller mail.